Przewodnik po oponach

ZMIANY W OZNACZENIU OPON CIĘŻAROWYCH OD CZERWCA 2012 R.
Wraz ze stopniowym wprowadzaniem na rynek nowych opon firmy MICHELIN zmianie ulega oznaczenie, które ma ułatwiać odczyt informacji umieszczanych na produktach.
Nowe oznaczenie obejmuje trzy obszary:
- Marka MICHELIN: gwarancja autentyczności produktu.
- Gama opon: wskazuje przeznaczenie opony.
- Rozmiar i pozycja opony: wskazuje umiejscowienie opony na pojeździe
Niniejsze oznaczenie ułatwia rozpoznanie produktu i jego przeznaczenie. Wskazanie pozycji na osiach ułatwia prawidłowy montaż opon.
W przypadku opon bieżnikowanych również stopniowo wprowadzane jest nowe oznaczenie.
Oznaczenia umieszczane na oponach Michelin
Opony firmy MICHELIN są obecnie oznaczane zgodnie z poniższych rysunkiem:
Powyższy schemat oznaczenia zostanie zastąpiony nowszą wersją, która wskazuje również środowisko użytkowania opony. Nowe oznaczenie będzie pojawiało się stopniowo wraz z wprowadzaniem na rynek nowych produktów, tak jak miało to miejsce w przypadku zastąpienia opon MICHELIN XTE2 modelem MICHELIN X® MULTI™ T:
W niektórych przypadkach nazwy będą zawierać oznaczenie wskazujące specjalne cechy produktu, odpowiadające indywidualnym wymaganiom danego przewoźnika. Przykładowo:
*wskazany produkt nie jest sprzedawany i został podany wyłącznie jako przykład.
CECHY PRODUKTU
ENERGY™: opony charakteryzujące się znaczną oszczędnością paliwa
GRIP : opony gwarantujące wysoką przyczepność niezależnie od pory roku
WINTER: opony przeznaczone do jazdy w warunkach zimowych
ICEGRIP: opony gwarantujące przyczepność na oblodzonych nawierzchniach
HD : opony o wzmocnionej osnowie
HL : opony o wysokiej nośności
Powyższa lista może ulec zmianie.
Wskaż punkt za pomocą myszy
- Oznaczenie wskaźnika zużycia
- GRAFIKA przedstawiająca gamę opon
- LOGO gamy opon
- Oznaczenie DOT wskazuje zakład produkcyjny i datę produkcji opony (tydzień + rok)
- Oznaczenie Regroovable: opona nadaje się do pogłębiania
-
Oznaczenie rozmiaru:
Szerokość opony w mm
Seria : stosunek wys. do szer. x 100
R: opona radialna
Średnica wewnętrzna
-
Indeks nośności i indeks prędkości
Umiejscowienie punktu szczególnego wg rozmiaru - Oznaczenie pozycji opony
- Oznaczenie Tubeless: opona bezdętkowa
- Litera wskazująca pozycję opony
- Logo marki MICHELIN
- Numer homologacji europejskiej
- Oznaczenie M + S, typ użytkowania
Indeks prędkości
INDEKSY PRĘDKOŚCI | Prędkość wyrażona w km/h |
---|---|
D | 65 |
E | 70 |
F | 80 |
G | 90 |
INDEKSY PRĘDKOŚCI | Prędkość wyrażona w km/h |
---|---|
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
INDEKSY PRĘDKOŚCI | Prędkość wyrażona w km/h |
---|---|
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
Indeks nośności opon
INDEKSY | Obciążenie wyrażone w kg |
---|---|
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
INDEKSY | Obciążenie wyrażone w kg |
---|---|
120 | 1400 |
121 | 1450 |
122 | 1500 |
123 | 1550 |
124 | 1600 |
125 | 1650 |
126 | 1700 |
127 | 1750 |
128 | 1800 |
129 | 1850 |
130 | 1900 |
131 | 1950 |
132 | 2000 |
133 | 2060 |
134 | 2120 |
135 | 2180 |
136 | 2240 |
137 | 2300 |
138 | 2360 |
139 | 2430 |
INDEKSY | Obciążenie wyrażone w kg |
---|---|
140 | 2500 |
141 | 2575 |
142 | 2650 |
143 | 2725 |
144 | 2800 |
145 | 2900 |
146 | 3000 |
147 | 3075 |
148 | 3150 |
149 | 3250 |
150 | 3350 |
151 | 3350 |
152 | 3550 |
153 | 3650 |
154 | 3750 |
155 | 3875 |
156 | 4000 |
157 | 4125 |
158 | 4250 |
159 | 4375 |
INDEKSY | Obciążenie wyrażone w kg |
---|---|
160 | 4500 |
161 | 4625 |
162 | 4750 |
163 | 4875 |
164 | 5000 |
165 | 5150 |
166 | 5300 |
167 | 5450 |
168 | 5600 |
169 | 5800 |
170 | 6000 |
171 | 6150 |
172 | 6300 |
173 | 6500 |
174 | 6700 |
175 | 6900 |
176 | 7100 |
177 | 7300 |
178 | 7500 |
179 | 7750 |
Ryzyko związane ze zbyt dużym obciążeniem
Obciążenie opony ponad wartość znamionową wskazaną na produkcie może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń konstrukcji opony, skutkujących jej przebiciem.
Wybór opon do samochodu ciężarowego: ważny krok
Oferta opon do samochodów ciężarowych firmy Michelin jest bardzo zróżnicowana. Obejmuje ona produkty różniące się pod względem rodzaju pojazdu, długości tras i nawierzchni. Firma Michelin służy pomocą w doborze odpowiednich opon i ich montażu, zapewniając zgodność z przepisami prawa oraz zaleceniami technicznymi.
Ostrzeżenia i środki ostrożności
Należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów prawa obowiązujących w danym kraju oraz zaleceniach producentów pojazdów odnoszących się do rozmiaru i konstrukcji opon, indeksu nośności oraz prędkości. W przypadku zmiany oryginalnego wyposażenia należy zapoznać się z odpowiednimi przepisami prawa. W niektórych krajach zmiany takie podlegają kontrolom przed dopuszczeniem do ruchu.
Należy brać pod uwagę różne warunki użytkowania opon. Określenie swoich potrzeb (długie trasy, jazda w warunkach zimowych, ekstremalne warunki itd.) ułatwi znalezienie najodpowiedniejszych opon.
Opony używane powinny być poddane kontroli specjalisty przed zamontowaniem ich na pojeździe. Pomoże to zapewnić bezpieczeństwo oraz zgodność z obowiązującymi przepisami.
Na tej samej osi zaleca się montaż opon o podobnym stanie zużycia. Niektóre przepisy prawa ustalają maksymalne różnice w tym zakresie. W zależności od kraju nakazuje lub zaleca się, aby na jednej osi montować opony o takim samym wzorze bieżnika.
Nigdy nie należy wykorzystywać opon niezgodnie z ich przeznaczeniem. Odchylenia od niektórych parametrów związanych z geometrią kół mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonalność opon.
Nieprawidłowe wykorzystanie lub zły wybór opon do samochodów ciężarowych może również doprowadzić do przedwczesnego zużycia niektórych części mechanicznych.
Wybór odpowiednich opon do samochodu ciężarowego w 3 etapach
W odniesieniu do samochodów ciężarowych rozróżnia się trzy typy osi: oś kierowana, oś napędowa i oś wleczona.
Aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze i ograniczyć koszty, należy przestrzegać pewnych kryteriów.
3 etapy:
Określenie przeznaczenia opony
Użytkownicy pojazdów ciężarowych mogą wybrać spośród 6 gam opon MICHELIN przeznaczonych specjalnie dla nich. Każda gama odpowiada innym potrzebom i warunkom transportu.
Określenie odpowiedniego rozmiaru opony
Maksymalne obciążenie osi określone jest przez producenta pojazdu, a także obowiązujące przepisy. Wyposażenie pojazdu w opony, które mogą udźwignąć większy ciężar nie oznacza, że można zignorować zalecenia producenta.
Opona o danym rozmiarze może pasować́ do rożnego typu obręczy (o rożnej szerokości). Dlatego też należy zawsze stosować́ się̨ do normy ETRTO pt. „Standards Manual” i/lub zaleceń producenta.
Montaż̇ opon na obręczach nieposiadających odpowiedniego dopuszczenia może prowadzić do zniszczenia koła i/lub opony, nieregularnego obszaru kontaktu opony z podłożem, a w konsekwencji do obniżenia bezpieczeństwa i trwałości, a także spadku przyczepności i precyzji kierowania.
Wybór odpowiedniego bieżnika
Dobierając właściwy wzór bieżnika, należy pamiętać, na której osi będą montowane opony.
W przypadku osi kierowanej:
- należy wybierać wyłącznie opony z oznaczeniem „F” lub „Z”
- nigdy nie należy wybierać opon z oznaczeniem „T” dla osi prowadzącej*
W przypadku osi napędowej należy wybierać wyłącznie opony z oznaczeniem „D”
W przypadku osi wleczonej należy wybierać opony z oznaczeniem „T”
*Firma Michelin nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku montażu opon niezgodnie z zaleceniami.
*Oznaczenie odnosi się do osi wleczonej.Opony nie zostały wyprodukowane z myślą o montażu na osi prowadzącej pojazdów silnikowych i nie są do tego przeznaczone. Firma Michelin nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku montażu opon niezgodnie z zaleceniami.
W przypadku osi prowadzącej:
Należy korzystać wyłącznie z opon z oznaczeniem „F” lub „Z”. Są to opony o wzorze bieżnika zaprojektowanym z myślą o wymagających warunkach, w jakich pracują osie prowadzące w pojazdach silnikowych: zmienne obciążenie, zmiany w obrębie geometrii osi, wysokie przebiegi itd.
W przypadku osi napędowej:
Należy korzystać wyłącznie z opon z oznaczeniem „D” lub „Z”. Opony z oznaczeniem „D” zaprojektowano specjalnie z myślą warunkach, w jakich pracuje oś napędowa: przekazywanie momentu obrotowego silnika i siły hamowania, montaż w układzie bliźniaczym, znaczne obciążenie osi itd. Opony opatrzone oznaczeniem „Z” również mogą być montowane na osi napędowej, jednak nie będą w stanie zapewnić takich samych osiągów. W niektórych przypadkach wykorzystanie opon opatrzonych oznaczeniem „Z” jest uzasadnione. Dotyczy to np. użytkowania w warunkach miejskich.
W przypadku osi wleczonej:
Należy korzystać wyłącznie z opon z oznaczeniem „T” lub „Z”. Są to opony o wzorze bieżnika zaprojektowanym z myślą o warunkach, w jakich pracują osie wleczone: obciążenie statyczne i dynamiczne, przewożenie ładunków, znaczne przebiegi w przypadku osi centralnych itd. Opony z oznaczeniem „T” charakteryzują się indeksem nośności i prędkości dostosowanym do pojazdów ciągnionych (przyczepy i naczepy). Montując opony z oznaczeniem „Z”, należy upewnić się, że indeksy nośności i prędkości odpowiadają parametrom osi. Opony z oznaczeniem „T” dystrybuowane przez firmę MICHELIN na terenie Europy posiadają oznaczenie „FRT” (ang. Free Rolling Tyre), zgodnie z normą ETRTO. Opon z oznaczeniem „T” nie należy montować na osi kierowanej ani napędowej.
Oznaczenie „FRT”:
Oznaczenie „FRT” zostało szczegółowo opisane w punkcie 3.1.15 Oznaczenie zawartym w rozporządzeniu nr 54. Oznaczenie „FRT” odnosi się do opon przeznaczonych dla osi wleczonych. Rozporządzenie to ma zastosowanie w przypadku wszystkich nowych opon, które są wykorzystywane na terenie Europy. Oznacza to, że opony opatrzone oznaczeniem „FRT” mogą być montowane wyłącznie na osi wleczonej i nie są przeznaczone dla innego typu osi. Oznaczenie „FRT” umieszczane jest również na oponach MICHELIN Remix. Firma Michelin nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku montażu opon niezgodnie z zaleceniami.
Siły, które utrudniają przemieszczanie się
Aby pojazd mógł się poruszać, potrzebna jest energia. Aby zmniejszyć zużycie paliwa, należy ograniczyć wpływ sił, które utrudniają jego przemieszczanie się (grawitacja związana z masą pojazdu, opór powietrza, tarcie mechaniczne). Wpływ oporu toczenia kół często jest niedoceniany. Odpowiada on jednak nawet za 1/3 zużycia paliwa.
Opór aerodynamiczny, grawitacja i bezwładność
Tarcie mechaniczne i wydajność silnika
Opór toczenia opon
Koło jako czynnik bezpieczeństwa
Koło jest bardzo istotnym czynnikiem bezpieczeństwa pojazdu z następujących przyczyn:
|
|
Consultez les fabricants de jante et de roue pour vous assurer que la jante et la roue ont une résistance suffisante pour l’utilisation envisagée. *
* source ETRTO
Oznakowanie opony
Koło z zabezpieczonym wentylem
Aby uniknąć uszkodzeń wentyla (kiedy jakiś przedmiot wbije się w oponę), Michelin zaleca stosowanie kół z zabezpieczonym wentylem (koło ALV).
Wentyl jest umieszczony na zewnątrz tarczy.
Koło ALVWentyl jest zabezpieczony. |
Koło klasyczneNiebezpieczeństwo, jeśli kamień utknie pomiędzy tarczą a zaciskiem hamulca |
|
|
Koło odwracalne
Koło odwracalne do naczep i przyczep, wyposażone w wentyl z podwójnym wylotem, umożliwia w razie potrzeby odwrócenie zespołu opona/koło.
Koło odwracalne (REV)
Koło X-One
Montaż zespołu koło + opona X-One pozwala zwiększyć obciążenie aż o 130 kg i zmniejsza zużycie o 1,5 %
Koła bliźniacze |
Koło X ONE |
|
|
Koła bliźniacze (schemat) 2 koła 22.5 x 9.00 do opony 315/70 R 22.5 2 koła 22.5 x 7.50 do opony 275/70 R 22.5 |
Koła X-One (schéma) 1 koło 22.5 x 17.00 do opony 495/45 R 22.5 1 koło 22.5 x 15.00 do opony 455/45 R 22.5 |
Montaż koła
- Należy używać elementów mocujących przewidzianych przez producenta (osie, śruby...)
- Należy przestrzegać momentów dokręcenia zalecanych przez producenta pojazdu lub osi (SR)
- Należy zachowywać kolejność dokręcania ze schematu powyżej
- Dokręcanie powinno być na końcu wykonywane za pomocą klucza dynamometrycznego lub, jeśli go nie ma, za pomocą narzędzi dostarczanych przez producenta pojazdu
- Do dokręcania można również użyć klucza udarowego, pod warunkiem korzystania z nasadki do dokręcania
- Moment dokręcenia śrub należy obowiązkowo sprawdzić po 50 km, a potem po kolejnych 100 km, następnie okresowo